Γεωργιος Μουγιος

Εδω και παρα πολλα χρονια καθε μερα αντικρυζω δυο πινακες στο σαλονι μου, που μου τους χαρισαν τα αδελφια του πατερα μου σαν γαμηλιο δωρο.  Ειναι  ζωγραφισμενοι απο τον Γεωργιο Μουγιο.   Τους πινακες τους εφερα μαζι μου οταν  μετακομισα απο το Μοναχο στην Ουασιγκτων.  Οταν αγοραστηκαν ο ζωγραφος ζουσε ακομα. Ειναι εξαιρετικος ελεγαν οι θειες μου. Σιγουρα θα ειχαν παρει τις πληροφοριες τπυς απο εναν αλλο φιλοτεχνο θειο που ειχαμε στην οικογενεια.  Μου αρεσαν και οι δυο. Ο ζωγραφος δεν βρισκεται πια στη ζωη και προσφατα με επιασε κι εμενα η περιεργεια να δω ποιος ηταν ο Γεωργιος Μουγιος.  Οι πληροφοριες που βρηκα απο το Ιντερνετ ακολουθουν.

Ο Γ. Μούγιος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1907 και πέθανε στην Αθήνα το 1983. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στην Σχολή Καλών Τεχνών (1927-1929), κοντά στους Γ. Ιακωβίδη, Γ. Ροιλό, Δ. Γερανιώτη και Σ. Βικάτο. Βιοποριστικοί λόγοι τον ανάγκασαν να εγκαταλείψει τη Σχολή. Το 1947 άρχισε να ασχολείται συστηματικά με τη ζωγραφική και την περίοδο 1949-1952 μαθήτευσε κοντά στο Σ. Βικάτο. Το στοιχείο που χαρακτηρίζει τη δουλειά του είναι η διαρκής αλλαγή ύφους. Ζωγράφιζε κατά κύριο λόγο τοπία, αλλά και νεκρές φύσεις και συνθέσεις με ανθρώπινες μορφές, που αποδίδει ρεαλιστικά, αξιοποιώντας παράλληλα εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Μια σειρά έργων του στη συνέχεια, κινούνται στο χώρο της αφαίρεσης, ενώ έδωσε και συμβολικές συνθέσεις με αυστηρή γεωμετρικότητα και έντονα χρώματα, αλλά και έργα με σουρεαλιστικό περιεχόμενο, εμπνευσμένα από τη σύγχρονη ιστορία. Παρουσίασε το έργο του σε ατομικές (“Παρνασσός”, 1952, 1954, 1955, 1963, 1982, “Δελφοί”, 1974 κ.α.) και πήρε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (Πανελλήνιες 1963, 1967, 1969, 1971 κ.α.) Έργα του βρίσκονται στην ΕΠΜΑΣ κ.α. Ήταν μέλος του ΕΕΤΕ.(Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών, Εκδοτικός Οίκος “Μέλισσα”, τομ. 3, σελ. 161)

Απο το Sotiropoulos Art Gallerie

713_mougios_dendra_small 706_mougios_dromos_small

Οι πινακες Gallerie Μουρτα

Ο ζωγράφος Γεώργιος Μούγιος καταθέτει τις απόψεις του για την τέχνη:
«Αφήνω πάντα την ψυχή μου να οδηγήσει το χέρι μου και το χρωστήρα μου. Και έχω εμπιστοσύνη στον οδηγό αυτόν, γιατί μέχρι τώρα δεν με έχει γελάσει. Το αίσθημα παίζει για μένα τον καθοριστικότερο και τον μεγαλύτερο ρόλο σε κάθε καλλιτεχνική μου δημιουργία.
Πάνω από όλα με ενδιαφέρει πάντα και πρώτα ο άνθρωπος. Οι συγκινήσεις του και οι λύπες του. Τέχνη είναι να δείξει ο καλλιτέχνης στον κόσμο, σε στιγμές σημαντικές, το χρέος του. Να δείξει στον κόσμο πως δεν χάθηκαν και δεν ισοπεδώθηκαν οι μεγάλες ηθικές αξίες. Πως δεν έπαψε να υπάρχει προοπτική παρηγοριάς και ορίζοντας του μέλλοντος.
Πιστεύω στη πάλη και στον αγώνα που φέρνουν τη λύτρωση. Πάλεψα με τη ζωή για να κατορθώσω κάτι. Και στο καλλιτεχνικό μου έργο, άνθρωποι και ζωή βρίσκονται σε έναν αδιάκοπο αγώνα. Η πάλη δείχνει σαν συνισταμένη το νόημα όλου του έργου μου και της ζωής μου.
Οι καλλιτέχνες με το έργο τους, το λόγο και τις πράξεις τους, οφείλουν να οδηγούν τους συνανθρώπους τους στη δημιουργική ανάταση.
Παθητική και σιωπηρή στάση των καλλιτεχνών μαρτυρά ψυχική και ηθική κατάπτωση. Οι καλλιτέχνες που έχουν κλειστεί στον εαυτό τους, δεν μιλούν παρά μονάχα σε μερικούς «μιλημένους».

Οι αληθινoί καλλιτέχνες παραστέκονται πρώτοι στους δίκαιους λαϊκούς αγώνες αλλά και στο πάσχοντα συνάνθρωπο τους ξεχωριστά. Δεν αποτυπώνουν στον καμβά αυτά που συμβαίνουν στην εποχή τους, αλλά κυρίως επηρεάζουν την εποχή τους…»

(Αθήνα 1980, από το αρχείο Ι.Μ.Ε.Τ.)
[Επιμέλεια: Αντώνης Δ. Κουτσουπιάς]
απο την σελιδα του Ινστιτουτου Μελετων Ελληνικης Τεχνης.

mougios1 mougios2

Απο τον τοιχο του δεσπoιναριου..

Σας φιλω γλυκα.

3 comments on “Γεωργιος Μουγιος

  1. orfia says:

    Υπεροχα χρωματα, ζωντανα, συνηθως οι πιο παλιοι καλλιτεχνες τη φυση την ζωγραφιζαν με μουντα χρωματα! Υπεροχοι πινακες Δεσποινα μου! Δεν τον ηξερα τον καλλιτεχνη αλλα απο οτι διαβαζω ειναι γνωστος!

  2. despinarion says:

    Οταν τους πρωτοειδα Ορφια, μου φανηκαν πολυ εντονα τα χρωματα ας πουμε τοτε δεν θα τους αγοραζα. Με τον καιρομου αρεσουν ολο και περισσοτερο.

  3. Καραλη Ελένη says:

    Εχω και εγώ δύο μεγάλες ελαιογραφίες και δύο μικρές σε διαφορετικη τεχνοτροπία χωρίς τοπία, με υπέροχα χρώματα… κάποια στιγμή θα σας στείλω φωτογραφίες να δείτε και ένα άλλο ύφος του καλιτέχνη.

Leave a Reply

