Σκασε εσύ ρε ..και άλλες αβροτητες.

Με αφορμή την σκηνή απείρου κάλλους που έλαβε χώρα στο Ελληνικό κοινοβούλιο προχθές, κάθησα και αναλογιστικα ποια θα ήταν η δική μου αντίδραση αν κάποιος μου μιλούσε ετσι. Υπάρχει βέβαια και μια μερίδα ανθρώπων που θα πουν οτι η βουλευτής προκάλεσε, ομως καμία πρόκληση δεν δικαιολογεί τέτοιου είδους φρασεολογία.
Γύρισα πίσω μερικές σελίδες στη ζωη μου, ψάχνοντας περιστάσεις στις οποίες έγινα στιγμιαία “θύμα” φραστικης επίθεσης η ρατσιστικου σχολίου λογω φύλλου.
Πριν ομως αναφερθώ σε αυτα, θέλω να πω οτι είχα την τύχη να μεγαλώσω σε ένα περιβάλλον όπου η γυναίκα ήταν ισότιμη με τον άνδρα. Οπου οι μεγάλοι πρώτοι είχαν σεβασμό στους άλλους πριν την “απαιτήσουν” απο τα παιδιά. Οπου ο μπαμπάς μιλούσε στον πληθυντικό στις κυρίες που κατα καιρούς εργάζονταν στο σπίτι μας. Και δεν ακουσαμε ποτέ αυτο που λένε ” είσαι κορίτσι και δεν μπορεις..” . Ο μπαμπας ηταν ευτυχης με τα κοριτσια και το εδειχνε με καθε τροπο. Ηταν δεδομένο οτι μπορούσαμε να κατακτήσουμε τον κόσμο.
Ακόμα και στο σχολείο αρκετοί καθηγητές μας μιλούσαν στον πληθυντικό. Και σε αυτο ήμουν τυχερή. Η επιλογή του σχολείου απο τους γονείς μου ήταν εξαιρετική και έμαθα τόσα πολλά εκείνα τα χρονια και ακαδημαϊκά και κοινωνικά που πραγματικα πιστεύω οτι έβαλαν την σφραγίδα στην υπόλοιπη ζωή μου.
Εδώ σταματούν οι επιλογές των δικών μου και αρχίζουν οι δικές μου. Βρίσκομαι λοιπόν στο προαύλιο του ΕΜΠ σε ένα “πηγαδακι” όπου ένας όμορφονιος πετάει το εξής: ” εσείς κακώς βρίσκεστε εδώ, παίρνετε τη θέση κάποιου άντρα και δεν μας αφήνετε μυαλό να συγκεντρωθουμε να σπουδασουμε” . Ετσι ωμά. Ξαφνικά βρίσκομαι απροετοιμαστη να αντιμετωπίσω τέτοια ηλιθιοτητα και έπρεπε να το εκλαβω σαν κομπλιμεντο διότι συνοδευόταν απο ένα ύφακι ” σου μιλάει ο άντρας “. Είδα πολλές τέτοιες συμπεριφορές εκεί μέσα. Ευτυχώς όχι όλες.
Και βέβαια έναν συνομήλικο σου τον αντιμετωπίζεις σχετικα εύκολα. Εγινε λοιπόν και το εξής απο τον καθηγητή οδοποιίας Ν. Κορωναιο. Στην έδρα μοίραζαν τα εγχειρίδια. Τεράστιοι τόμοι με γκρίζα εξώφυλλα. Πλησιαζω να πάρω τα δικά μου και να υπογράψω. Πετάγεται ο καθηγητής και λέει στον υποβοηθο που μοίραζε τα βιβλία επι λέξει : ” αυτηνης δωστης τα ανάποδα τυπωμενα, ούτως η άλλως άχρηστα της ειναι” . Τωρα εχεις να αντιμετωπισεις ένα καθηγητή. Μάζεψα όση ψυχραιμία είχα, πλησίασα τον υποβοηθο και είπα σταθερά αλλα αρκετά δυνατά για να με ακούσει ο καθηγητής. ” θα μου δώσετε σωστά τυπωμενα βιβλια” . Και μου έδωσε. Δεν πάτησα ξανά στις παραδόσεις, το μάθημα το πέρασα, δέκα κανονισμοί ήταν. Δεν ξέρω γιατί έγινε όλο αυτο. Δεν ξέρω τι θα έκανα αν μου έδινε τα αναποδα τυπωμενα βιβλία. Δεν ξέρω αν ειχε πραγματικα αναποδα τυπωμενα βιβλία. Αηδιασα.
Αυτα έγιναν πριν πολλα χρονια. Ομως τίποτα δεν εχει αλλάξει στην συμπεριφορά κάποιων συμπατριωτών μου. Αντίθετα αυτές οι συμπεριφορές ειναι αποδέκτες απο πολλούς και παρουσιάζονται πλέον ανοιχτά και ελεύθερα στην κοινωνία. Κι ερωτώ τωρα εγω η αφελής. Δεν υπάρχει κώδικας συμπεριφοράς στην βουλή; Υπάρχει άραγε κώδικας συμπεριφοράς σε ορισμένα σπίτια η σχολεία. Σίγουρα υπάρχει. Εγω προσωπικά μιλώ με εξαιρετα παιδιά στις επισκέψεις μου στην Ελλάδα. Συναντώ όμως συχνά και μια αναίδεια και μια γλώσσα όταν κυκλοφορω που όμοια της δεν υπήρχε κάποτε.
Κατα τη διάρκεια της παραμονής μου στην Αμερική η ακόμα και στην πλέον εθνικιστική πόλη της Γερμανίας το Μόναχο, κανείς και ποτέ δεν μου μίλησε άσχημα. Κανείς δεν έκανε ρατσιστικό σχόλιο, η διακρίσεις σχετικά με το φύλλο η την καταγωγή μου. Μόνο μια φορά πρόσφατα εδώ στην Ουασιγκτων άκουσα το εξής απο νεαρο Ελληνα επιστήμονα που εργάζεται στον ίδιο τομέα με μένα. Σε μια διευκρίνηση που έκανα σχετικά με τους κανονισμούς της εταιρείας μου απαντά. ” ασε μας ρε κοπελια” . Τριάντα δυο ετών ειναι και θα μπορούσε να ειναι παιδί μου. Έκανα κάτι που δεν τι έχω ξανακάνει. Του είπα ήρεμα, Βγες απο το γραφειο μου αμέσως. Εφυγε. Στην συνέχεια συνάδελφοι με ρωτούσαν αν νομίζω οτι ειναι αγενης. Βλέπετε η αγένεια δεν εχει γλώσσα, το ύφος καρδιναλιων μεταφράζεται εύκολα. Θα μου πεις μεμονωμένο περιστατικό! Και όμως ικανό να κάνει χειριστη εντύπωση. Κι εγω στεναχωριεμαι με αυτα. Οχι γιατί ένας αξεστος με πτυχίο μας δυσφημει, αλλα για το γεγονός οτι υπάρχουν πολλοί τέτοιοι στην Ελλάδα. Στεναχωριεμαι πολυ.
Κι οποίος ισχυριστεί οτι στις εκφράσεις ” ασε μας ρε κοπελια” η ” σκασε εσυ ρε” δεν υπάρχει ρατσιστική διάθεση εκτός απο την αγένεια, πλανάται πλάνην οικτρά!

Σας φιλω γλυκά.

15 comments on “Σκασε εσύ ρε ..και άλλες αβροτητες.

  1. margarita says:

    η βουλη ειναι απλα η δημοσια εμφανιση μια καταστασης .. ετσι γινονται οι γενικες συνελευσεις στις πολυκατοικιες, οι συνεδριασεις σε συλλογους στα σχολεια.. η απαξιωση των αλλων.. δεν νομιζω οτι εχει να κανει με το φυλο η με τη προελευση.. Η αγενεια εχει γινει “αξια” , εχει περασει στα σαλονια και εχει γαλουχησει μια ολοκληρη γενια.. θεωρειται και “cool”. !? η αξιοπρεπης και ευγενικη αντιμετωπιση ειναι “out” και εμεις ειμαστε μικροαστες μεσηλικες παρωχημενης εποχης που αντιμετωπιζαμε αντιπαλους με επιχειρηματα και οχι με βρισιες… παρεπιπτοντως εγω δεν ειχα ποβλημα με το φυλο μου στο πολυτεχνειο .. επειδη ειμουνα και η μοναδικη γυνη !! με θεωρουσαν μαλλον ξωτικο !! αλλα με την προελευση μου.. εχω ακουσει πολλα.. φιλακια και πριν παρακολουθησεις ξανα τετοιες συζητησεις συμβουλευσου το γιατρο η το φαρμακοποιο ( οπως λεει γερμανικο ρητο) γιατι κανουν κακο στην υγεια !!

    • despinarion says:

      Μαργαριτα μου πολυ φοβαμαι οτι εχεις δικιο και φυσικα εχεις και περισσοτερο input σ’αυτο το θεμα απο τους δικους σου στην Αθηνα. Παντως επειδη δεν ειμαι ισοπεδωτικος τυπος πρεπει να ομολογησω οτι υπαρχει κι ενα μεγαλο ποσοστο παιδιων ευγενικων στα οποια και ελπιζει η ταλαιπωρημενη μας χωρα. Οταν κανει καποιος σχολιο για την καταγωγη μου του απαντω μια χαρα. Πρεπει να πω οτι θυμωνω πιο πολυ με τα ρατσιστικα σχολια που εχουν να κανουν με το φυλλο. Και ξερεις το να παρακολουθω τετοιες συζητησεις, ειναι απλα ενας ακομα τροπος να ειμαι εκει!

  2. fevis says:

    Δυστυχώς αγαπημένη μου ζούμε σε μια χώρα που η αγένεια, το δήθεν, τα μεγαλοπιάσματα, τα κουτσομπολιά και άλλα σχετικά “εμπριμέ” είναι δεδομένα και σχεδόν αναμενόμενα. Και γι΄αυτό εννοείται πως φταίει η έλλειψη παιδίας αλλά και η “λογική” μιας ολόκληρης γενιάς ανθρώπων που έκαναν σχολή την επαγγελματική, πολιτική και κοινωνική ανέλιξη βασισμένη όχι σε προσόντα όποιου είδους αλλά στην πονηριά, την λαμογιά, και τα κονέ… Αυτά τα παιδιά που μεγάλωσαν βλέποντας ανθρώπους να πλουτίζουν ή να φτιάχνουν ονόματα κοροϊδεύοντας τους γύρω τους είτε μέσα στα μούτρα τους είτε πίσω από την πλάτη τους, και που θεωρούν πως η εικόνα του καθενός εξαρτάται από την μάρκα του αυτοκινήτου του, το τραπέζι του στα νυχτερινά μαγαζιά ή την ετικέττα των ρούχων του, είναι λογικό να γίνουν οι ενήλικες που σε βρίζουν με το παραμικρό, που σε σπρώχνουν για να περάσουν, και που θα πατήσουν επανω σου για να ανέβουν. Και είναι ακόμα πιο λογικό δυστυχώς να γίνουν κόμα στην βουλή, ιδεολογία ή δικαιολογία για τα χειρότερα των ενστίκτων μιας κοινωνίας που ζητάει θύματα, θύτες και που βράζει από θυμό…😦

    • despinarion says:

      Α πα πα ξεσπασες! Νομιζω σε πολλα εχεις δικιο. Το βλεπουμε ολοι. Ευη μου ολα παιδεια ειναι. Σε ενα φαυλο κυκλο παρακμης εχουν ολα παρει την κατω βολτα. Ελπιζω (οπως ολοι πιστευω) σε μεμονωμενες κινησεις που θα μας κρατησουν μεχρι να περασει αυτη η παρακμη.

  3. me (maria) says:

    Αυτό που με τρομάζει πραγματικά είναι πως κάποιοι βρίσκουν “φυσιολογικές” τέτοιες συμπεριφορές…αυτό είναι το πιο επικίνδυνο!

    • despinarion says:

      Ειναι επικινδυνο Μαρια αλλα προυπηρχε. Δεν γινεσαι εται αποτομα. Και ειλικρινα δε ξερω πως θα αντιμετωπιστει.

  4. hartzani says:

    Καλημέρα Δέσποινα, όλοι στην Ελλάδα είμαστε θύματα τέτοιων συμπεριφορών και στην δουλειά μου αντιμετωπίζω τέτοιες συμπεριφορές, καθημερινά, μέχρι που φτάνω στο σημείο να λέω το βράδυ, “δεν μπορώ να δουλέψω” όχι γιατί δεν μπορώ να τους τα μάθω, αλλά γιατί το θράσσος, η αγένεια, η αναίδεια, είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορείς να κάνεις μάθημα, από τις παρατηρήσεις, -που κάνουν τα παιδιά-από τα τηλ των γονιών, από πολλά. Έχεις φανταστεί ότι δεν μπορούμε να λέμε στο παιδί. “Μην χαζεύεις!” όταν πλανάται το βλέμμα για πολύ ώρα παντού εκτός από το βιβλίο, και για αυτό πρέπει να απολογηθούμε σε παιδί και γονέα? Έχεις φανταστεί ότι μπορεί μαι μάνα να πάρει τηλ και να ξεφτιλίσει την δασκάλα επειδή δεν πρόλαβε να διορθώσει και την ορθογραφία και είπε ότι θα την δει αύριο? Φέτος ήταν μέχρι τώρα μια πολύ δύσκολη χρονιά σε αυτό το θέμα, μέχρι που αναγκάστηκα να σταμάτησα 2 παιδιά με την εξήγηση στους γονείς, ότι ήταν πολυ΄θρασείς και δεν μπορούσα να κάνω μάθημα και φυσικά ενοχλούσαν και τα άλλα.Στα δημοτικά συμβούλια δε, μπορώ να πω ότι αν ήμουν ψυχίατρος, ανθρωπολόγος, κοινωνιολόγος, θα μπορούσα να κάνω ολόκληρη διατριβή. Βία, ωμή βία, σε κάθε επίπεδο .Είσαι πολύ τυχερή που έχεις τόσα λίγα παραδείγματα, εδώ η λογική πασχίζει να κρατηθεί ζωντανή και να μην δεχθώ ότι αυτό που ζω είναι η νόρμα..
    Καλή Κυριακή!

    • despinarion says:

      Εσυ περισσοτερο Σοφια εισαι εκτεθιμενη σε τετοιες συμπεριφορες. Σωστα λοιπον αν οι γονεις φερονται ετσι ποσο μαλλον τα παιδια. Θελω να πιστευω οτι ΚΑΙ ΕΣΥ βλεπεις καλα παιδια με νορμαλ συμπεριφορες.

  5. Natassa says:

    Με εντυπωσίασε αυτό που είπε ο καθηγητής σου στο Πολυτεχνείο για σένα. Άραγε έμαθε ποτέ για την πορεία σου;
    Η αγένεια αυτού του τύπου που αναφέρεις, θεωρώ ότι είναι δείγμα κομπλεξισμού και στενομυαλιάς. Κρίμα να έχει κάποιος τέτοια δείγματα συμπεριφοράς. Την έχω συναντήσει, αλλά ευτυχώς όχι συχνά. Και αντιδρώ ανάλογα με τη διάθεσή μου της στιγμής: πότε με θυμό (το πιο συχνό, ομολογώ), πότε με χιούμορ και πότε με ηρεμία…

    • despinarion says:

      Οχι Νατασσα, το μαθημα της οδοποιιας ειναι απο τα γενικα που στο αμφιθεατρο υπαρχουν 300 ατομα. Ο καθηγητης Ν. Κορωναιος ηταν κακοτροπος και ακραιων αντιληψεων. Ουτε ασχολειτο ειδικα με τον καθενα. Κι εγω θυμωνω, νομιζω αυτη ειναι αυθορμητη αντιδραση. Προσπαθω ομως να βαλω τον αλλο στη θεση του με χαμηλους τονους. Οσο μπορω.

  6. Natassa says:

    Και να πω επίσης ότι και ο δικός μου μπαμπάς μου πέρασε την ιδέα ότι μπορώ να καταφέρω ό,τι ήθελα. Τι ωραίο να έχει κανείς ένα τέτοιο γονιό. Τι τυχερές που είμαστε.

    • despinarion says:

      Ειναι υπεροχο Νατασσα. Λυπαμαι που ο δικος μου δεν εζησε αρκετα να καμαρωσει αυτα που θα ηθελε.

  7. heliotypon says:

    Παρά την πανάρχαια ιστορία μας είμαστε ένας ανώριμος, παιδικής ηλικίας λαός, με σχεδόν 2000 χρόνια διακοπής στην εξελικτική διαδικασία του. Πρώτα η ρωμαϊκή κατάκτηση, μετά το Βυζάντιο (που δεν ήταν Ελλάδα), μετά η σκοταδιστική θρησκεία, ο μωαμεθανικός δυνάστης και τώρα τα πνευματικά του απομεινάρια, οι συνεχιστές της δράσης των κοτζαμπάσηδων και επί πλέον ο θρησκευτικός δυνάστης που ήταν παράλληλος πάντα με τον πολιτικό και μας εγκαταστάθηκε και ως “επικρατούσα” στο σύνταγμα! Τι περιμένεις; Και πάλι καλά, γιατί ποιότητα υπάρχει, παρ΄όλα αυτά, αλλά είναι θαμένη κάτω από τόνους κοινωνικού και πολιτικού ρύπου…

  8. heliotypon says:

    Το σχόλιό σου για τον Κορωναίο με έκανε να θυμηθώ έναν δικό μου καθηγητή, ένα σπάνιο δείγμα ευγένειας και πολιτισμού στα ΑΕΙ. Τον Καίσαρα Αλεξόπουλο. Καθηγητή φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Πάντα ευγενής με τους φοιτητές που τους μιλούσε στον πληθυντικό και ηταν πρόθυμος να συζητήσει μαζί τους τα πάντα. Θυμάμαι πως τον ταλαιπωρούσα με τις επιστημονικές ανησυχίες μου και τον έβαζα να ψάχνει στη βιβλιοθήκη του απαντήσεις στις ερωτήσεις μου. Αν δεν ήξερε κάτι το έλεγε. Ποτέ δεν έκανε τον παντογνώστη. ‘Εφυγε πριν δύο χρόνια στα 101 του.

    • despinarion says:

      Αγαπητο Ηλιοτυπον, καλη χρονια. Γνωρισα κι εγω πολλους τετοιους φωτεινους ανθρωπους γι αυτο δεν ισοπεδωνω τα παντα. Καθοριζουν την ζωη μας αυτοι οι ανθρωποι. Μα παντα ετσι ειναι ο κοσμος Ηλιοτυπον. Η κατασταση στη Βουλη ομως ειναι εντελως απογοητευτικη.

Leave a Reply

